Etisk SEO och sökmotormarknadsföring

Etisk SEO och sökmotormarknadsföring

jul 28

Etisk SEO och sökmotormarknadsföring handlar om att följa Googles och andra sökmotorers riktlinjer. Den kallas ibland för ”White-hat-SEO”. ”Black-hat-SEO” är alltså de som inte följer riktlinjer. Det finns såklart en gråskala däremellan. Alla ”Black-hat” sysslar inte med olaglig och juridiskt fällande SEO men de befinner sig i gränslandet, vad som rekommenderas och vad som är lagligt.

SEO-bloggen rekommenderar starkt att köra SEO och sökmotormarknadsföring enligt riktlinjer och lagens rammar. Varför? Jo av det enkla skälet att sökmotorer som Google uppdaterar sina algoritmer med jämna mellanrum, de blir mer och mer sofistikerade och avancerade och tillslut kommer du att fastna i deras filter. Har du otur så bannlyser de dig och då kommer alla sidor att försvinna från alla sökningar, det ryktas om att detta kan vara på livslång basis. Och ärligt, är det värt att klättra snabbare fortare med den risken, det kan gå bra, men det kan också gå helt åt skogen och då har du ett långt större jobb om du är livlångt blockerad.

Det är lite som kroppsbyggare som vill bli stora snabbt och tar anabola steroider. Ibland går det bra, men det händer också att de får bitch-tits, aggressionutbrott som leder till andra brott och andra tveksamma symptom att få. Att klättra snabbt kan få ett dyrt pris, även i SEO.

Etisk SEO lönar sig

Etisk SEO lönar sig

Sen kan du sova gott om natten med om du inte sysslar med tveksamma affärer som hela tiden eller i alla fall tidvis ligger och gnager i dit sinne och kroppp. Etisk SEO är hälsosamt både för dig och din site sett ur ett längre perspektiv.

Läs mer om Googles riktlinjer för etisk SEO på: Riktlinjer för webbansvariga

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/7 (0 votes cast)

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sexton + fyra =